STATUT
Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Kutnie
- 1
Poradnia, zwana dalej Poradnią, nosi nazwę:
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Kutnie
- Kościuszki 52
99-300 Kutno
- 2
- Podstawę prawna opracowania statutu stanowią:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. 2024r. poz. 737,845,1562 i 133 i 1378 ),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010r. zmieniające Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 11 grudnia 2002 r. w sprawie ramowego statutu publicznej poradni Psychologiczno – Pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej (Dz. U. 2010r. Nr 228 poz. 1492),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych ( DZ. U. 2013.oz 199)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno – pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych z dnia 1 lutego 2013r., w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno – pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych (Dz. U. z 2017r. poz. 1647),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych ( DZ.U.2017 poz. 1743)
- Siedzibą Poradni jest miasto Kutno, ul Kościuszki 52.
- Poradnia jest placówką publiczną.
- Zakres terytorialny działania Poradni obejmuje obszar powiatu kutnowskiego. W uzasadnionych przypadkach działaniem Poradni mogą być objęte osoby spoza tego obszaru po podpisaniu stosownego porozumienia.
- Organem prowadzącym Poradnię jest powiat kutnowski.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Łódzki Kurator Oświaty.
- 3
- Celem działania Poradni jest:
- wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny,
- wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji przedszkola, szkoły lub placówki edukacyjno-wychowawczej,
- wczesna diagnoza i interwencja zaburzeń w rozwoju.
- Do zadań Poradni należy w szczególności:
- diagnozowanie poziomu rozwoju, potrzeb i możliwości oraz zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych dzieci i młodzieży w tym:
- predyspozycji i uzdolnień,
- przyczyn niepowodzeń edukacyjnych,
- specyficznych trudności w uczeniu się,
- wspomaganie dzieci i młodzieży odpowiednio do ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, tym zwłaszcza dzieci i młodzieży:
- szczególnie uzdolnionych,
- niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
- ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się,
- z zaburzeniami w komunikacji językowej,
- z chorobami przewlekłymi,
- udzielanie instruktażu, porad i konsultacji rodzicom, wychowawcom i nauczycielom,
- organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
- realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych,
- udzielanie dzieciom i młodzieży zdolnej, oraz ich rodzicom i nauczycielom pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej.
- Pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana jest w szczególności w formie:
- indywidualnych lub grupowych zajęć terapeutycznych,
- grup wsparcia,
- prowadzenia mediacji,
- interwencji kryzysowej,
- warsztatów,
- porad i konsultacji,
- wykładów i prelekcji,
- działalności informacyjno – szkoleniowej.
- Zadania o których mowa w § 3 pkt. 2 są realizowane w szczególności w formie:
- porad i konsultacji,
- udziału w spotkaniach: nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów,
- udziału w zebraniach rad pedagogicznych,
- warsztatów,
- wykładów i prelekcji,
- prowadzenia mediacji,
- interwencji kryzysowej,
- działalności informacyjno – szkoleniowej,
- organizowania i prowadzenia sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów, którzy w zorganizowany sposób współpracują ze sobą w celu doskonalenia swojej pracy, w szczególności poprzez wymianę doświadczeń.
- W Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Kutnie po wyrażeniu zgody Zarządu Powiatu na posiedzeniu w dniu 16 kwietnia 2009r. i powołaniu przez Dyrektora Poradni od 1 września 2009r. działa zespół wczesnego wspomagania rozwoju
- w skład zespołu wchodzą: psycholog, pedagog specjalny, logopeda i fizjoterapeuta oraz inni specjaliści w zależności od potrzeb dziecka.
- Poradnia wydaje opinie w sprawach określonych w odrębnych przepisach.
- dzieci i młodzież oraz ich rodzice mogą uzyskać opinię poradni także w innych, niż określone w odrębnych przepisach sprawach, związanych z kształceniem i wychowaniem dzieci i młodzieży,
- poradnia wydaje opinię na pisemny wniosek rodziców albo pełnoletniej osoby, której dotyczy opinia,
- osoba, która składa wniosek, może dołączyć do wniosku posiadaną dokumentację uzasadniającą wniosek, w szczególności wyniki obserwacji i badań psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych i lekarskich, a w przypadku ucznia – także opinię nauczyciela prowadzącego zajęcia z uczniem,
- w przypadku, gdy opinia dotyczy ucznia, na pisemny wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia, poradnia przekazuje kopię opinii do przedszkola, szkoły lub placówki, do której uczeń uczęszcza,
- dzieci i młodzież oraz ich rodzice mogą uzyskać w poradni informację o wynikach diagnozy przeprowadzonej w poradni. Informację wydaje się na pisemny wniosek rodziców albo pełnoletniej osoby, której dotyczy informacja.
Szczegółowe zasady wydawania opinii wynikają z aktualnie obowiązujących przepisów dotyczących działania publicznych poradni psychologiczno – pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.
- W Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Kutnie są organizowane i działają zespoły orzekające, wydające orzeczenia o potrzebie:
- kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych tj.: niesłyszących, słabo słyszących, niewidomych, słabo widzących, z niepełnosprawnością ruchową – w tym z afazją motoryczną, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z niepełnosprawnościami sprzężonymi oraz niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
- indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego,
- indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży,
- indywidualnych i zespołowych zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu głębokim,
- opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
- W skład Zespołu wchodzą:
- Dyrektor Poradni lub upoważniona przez niego osoba jako Przewodniczący Zespołu,
- psycholog opracowujący diagnozę psychologiczną,
- pedagog opracowujący diagnozę pedagogiczną,
- lekarz – konsultant,
- inni specjaliści (w tym spoza Poradni) jeżeli ich udział w pracach Zespołu jest niezbędny – opracowujący diagnozę w zakresie posiadanej specjalności,
- prawo do udziału w posiedzeniu i przedstawienie swojego stanowiska ma również wnioskodawca oraz inne osoby na wniosek lub za zgodą wnioskodawcy.
- W Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Kutnie na podstawie Zarządzenia nr 62/2018 Łódzkiego Kuratora Oświaty z dnia 6 sierpnia 2018r. w sprawie wskazania poradni psychologiczno – pedagogicznych, w których działają zespoły orzekające wydające orzeczenia i opinie, wydaje się orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, indywidualnego nauczania, opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka dla dzieci niewidomych, słabo widzących, niesłyszących, słabo słyszących z powiatów kutnowskiego i łęczyckiego.
- Zespoły orzekające Poradni są organizowane i działają na podstawie przepisów w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno – pedagogicznych.
- 4
- Organami Poradni są :
- Dyrektor
- Rada Pedagogiczna
- 5
- Funkcję Dyrektora powierza i z tej funkcji odwołuje organ prowadzący Poradnię.
- Do obowiązków Dyrektora należy:
- kierowanie całokształtem bieżącej działalności Poradni i reprezentowanie jej na zewnątrz,
- sprawowanie nadzoru pedagogicznego oraz przedstawienie Radzie Pedagogicznej nie rzadziej niż dwa razy do roku wniosków ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności Poradni,
- realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej, podjętych w ramach jej kompetencji stanowiących,
- dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym Poradni zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczna i ponoszenie odpowiedzialności za sposób ich wykorzystania,
- organizowanie administracyjnej i gospodarczej obsługi Poradni,
- występowanie z wnioskami po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i wyróżnień dla Pracowników Poradni,
- zatrudnianie i zwalnianie pracowników,
- przyznawanie nagród i kar porządkowych pracownikom Poradni,
- opracowanie do dnia 30 kwietnia danego roku arkusza organizacji pracy poradni uwzględniającego plan pracy oraz plan finansowy Poradni,
- opracowanie planu nadzoru pedagogicznego do dnia 15 września roku szkolnego, którego dotyczy plan,
- zapewnienie bezpieczeństwa klientom i pracownikom,
- wykonanie zadań wynikających z przepisów szczegółowych,
- wdrażanie odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych zapewniających zgodność przetwarzania danych osobowych przez placówkę zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych.
- Za zgodą organu prowadzącego Dyrektor może utworzyć stanowisko wicedyrektora.
- Dyrektor w realizacji zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną.
- 6
- Radę Pedagogiczną jako organ kolegialny, stanowią wszyscy pedagogiczni pracownicy placówki. Radzie przewodniczy Dyrektor.
- W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział (za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej) z głosem doradczym, osoby zaproszone przez przewodniczącego Rady.
- Uczestnicy są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste klientów oraz pracowników Poradni.
- Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności,
- Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
- Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie planu pracy Poradni,
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
- ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli Poradni,
- ustalenie sposobu wykorzystania wniosków z nadzoru pedagogicznego w tym sprawowanego nad placówką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny w celu doskonalenia pracy Poradni.
- Rada Pedagogiczna opiniuje:
- organizację pracy Poradni,
- projekt plany finansowego Poradni,
- wnioski Dyrektora o przyznanie nagród wyróżnień i odznaczeń dla pracowników,
- propozycje Dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz zajęć zleconych dodatkowo płatnych.
- Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt statutu lub jego zmian oraz uchwala nowy statut lub zmiany w statucie.
- Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków na podstawie quorum potwierdzającego listą obecności.
- Dyrektor Poradni wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały Dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący Poradnię oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
- Rada Pedagogiczna może wystąpić do organu prowadzącego z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska Dyrektora Poradni lub z innego stanowiska kierowniczego w Poradni.
- 7
- Spór między pracownikami rozwiązuje Dyrektor.
- Spór między pracownikiem a Dyrektorem Poradni rozwiązuje organ prowadzący lub nadzorujący Poradnię a w uzasadnionych przypadkach sąd pracy.
- Spór między Rada Pedagogiczną a Dyrektorem Poradni rozwiązuje organ prowadzący lub organ nadzorujący placówkę.
- 8
- W Poradni zatrudnia się:
- pracowników pedagogicznych:
- nauczycieli psychologów
- nauczycieli pedagogów
- nauczycieli logopedów
oraz terapeutów SI w tym fizjoterapeutę.
- Pracowników administracji i obsługi.
- Liczbę pracowników Poradni w zależności od aktualnych zadań na wniosek Dyrektora Poradni ustala organ prowadzący.
- Poradnia realizuje zadania przy pomocy specjalistów: psychologów, pedagogów, logopedów w tym neurologopedy, terapeutów SI i fizjoterapeuty. Zadania Poradni w zależności od potrzeb mogą być również realizowane przy pomocy innych specjalistów, których udział jest niezbędny do efektywnego udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej dzieciom , młodzieży rodzicom i nauczycielom.
- Prawa i obowiązki pracowników pedagogicznych Poradni określają przepisy ustawy z dnia 26 stycznia 1982 – Karta Nauczyciela (z późniejszymi zmianami).
- Prawa i obowiązki pracowników administracji i obsługi określają przepisy ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy (z późniejszymi zmianami).
- Do zadań pracowników pedagogicznych należy w szczególności:
- realizowanie celów i zadań statutowych placówki,
- udzielanie różnych form pomocy osobom zgłaszającym się do Poradni,
- organizowanie i prowadzenie szkoleń w zakresie własnych kompetencji,
- współdziałanie z innymi placówkami, poradniami i organizacjami pomagającymi dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom,
- udział w pracach Rady Pedagogicznej,
- udział w pracach powoływanych zespołów specjalistycznych,
- podnoszenie i doskonalenie własnych kwalifikacji,
- przestrzeganie i efektywne wykorzystanie czasu pracy,
- zapewnienie bezpieczeństwa klientom.
- Szczegółowy zakres obowiązków pracowników Poradni ustala Dyrektor.
- Obowiązkowy wymiar godzin pracownicy pedagogiczni realizują w Poradni i poza nią.
- Pomoc dzieciom z zaburzeniami w rozwoju może być udzielana również we współpracy z placówkami medycznymi oraz innymi działającymi na rzecz dzieci.
- Pomoc psychologiczno – pedagogiczna dzieciom i młodzieży może być udzielana w Poradni także przez wolontariuszy.
- wolontariusz wykonuje zadania określone w odrębnym porozumieniu, we współpracy z w/w pracownikami pedagogicznymi Poradni oraz pod nadzorem Dyrektora lub wyznaczonej przez niego osoby.
- Poradnia realizuje zadania współdziałając z innymi poradniami, a także przedszkolami szkołami, placówkami i innymi podmiotami świadczącym pomoc dzieciom i młodzieży oraz ich rodzicom i nauczycielom.
- 9
- Poradnia jest placówką dostępną dla rodziców, wychowawców, opiekunów, nauczycieli i innych osób udzielających pomocy rodzinom.
- Korzystanie z Poradni jest dobrowolne, nieodpłatne i pozwala zachować anonimowość.
- Poradnia działa w ciągu całego roku.
- 10
- Przy Poradni mogą być powołane zespoły specjalistyczne (również między placówkowe i miedzyresortowe) do realizacji konkretnych zadań zgodnych z działalnością statutową.
- 11
- Szczegółową organizację Poradni w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Poradni, opracowany przez Dyrektora w terminie do 21 kwietnia każdego roku po zasięgnięciu opinii związków zawodowych z uwzględnieniem plany pracy i planu finansowego Poradni. Arkusz Organizacji po zasięgnięciu opinii związków zawodowych zatwierdza organ nadzoru pedagogicznego do 20 maja następnie prowadzący Poradnię do dnia 29 maja danego roku.
- 12
- Poradnia prowadzi następującą dokumentację:
- arkusz organizacji poradni,
- plan finansowy,
- plan pracy,
- plan nadzoru pedagogicznego i dokumenty związane z jego organizacją,
- tygodniowy grafik zajęć,
- dzienniki pracy pracowników pedagogicznych,
- inną zgodnie z przepisami i stosowanymi formami.
- 13
- Poradnia jest jednostką budżetową i prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
Statut został zatwierdzony Uchwalą Rady Pedagogicznej nr 4 z dnia 10.04.2025r.