I. WSTĘP
- Charakterystyka placówki
- Kadra Poradni
- Baza Poradni
- gabinety psychologiczne,
- gabinety pedagogiczne,
- gabinety logopedyczne,
- sala do prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania rozwoju,
- sala do spotkań i warsztatów grupowych grupowych,
- sala do prowadzenia rehabilitacji i i elementów integracji sensorycznej.
- Klienci Poradni
- dzieci (od momentu urodzenia) i młodzieży (do czasu ukończenia nauki w szkole),
- rodziców, nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów udzielających pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolach, szkołach lub placówkach.
II. ZADANIA PORADNI
Do zadań Poradni należy w szczególności:
ZADANIE 1 – Diagnozowanie poziomu rozwoju, potrzeb i możliwości oraz zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych dzieci i młodzieży od urodzenia do czasu ukończenia nauki w szkole w tym:
- predyspozycji i uzdolnień,
- przyczyn niepowodzeń edukacyjnych,
- specyficznych trudności w nauce.
w celu określenia indywidualnych potrzeb rozwojowych, edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży i wskazanie sposobu rozwiązania zgłaszanego problemu.
Efektem diagnozowania jest:
- wydanie opinii, w tym opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju,
- wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, zajęć rewalidacyjno – wychowawczych, indywidualnego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania,
- objęcie dzieci, młodzieży albo dzieci, młodzieży i ich rodziców bezpośrednią pomocą psychologiczno-pedagogiczną,
- wspomaganie nauczycieli w zakresie pracy z dziećmi, młodzieżą oraz rodzicami.
ZADANIE 2 – Udzielanie dzieciom i młodzieży oraz ich rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
- prowadzenie terapii dzieci, młodzieży i ich rodzin,
- udzielanie wsparcia uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej,
- pomoc rodzicom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży.
W naszej Poradni zadanie realizowane jest poprzez:
- prowadzenie terapii pedagogicznej, psychologicznej, logopedycznej, terapii w zakresie funkcji ruchowych z elementami integracji sensorycznej dla dzieci i systemu wsparcia rodzin w ramach wczesnego wspomagania rozwoju,- organizowanie kompleksowej opieki nad dzieckiem odroczonym od realizacji obowiązku szkolnego,
- otaczanie opieką dzieci i młodzież ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i z zaburzeniami w rozwoju (w tym z zaburzeniami emocjonalnymi i zagrożonych uzależnieniem),
- udzielanie wsparcia uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej,
- pomoc rodzicom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży.
Formy pomocy:
- indywidualne i grupowe zajęcia terapeutyczne dla dzieci z autyzmem, zaburzeniami w rozwoju psychoruchowym, z wadami zmysłów (wzroku i słuchu), niepełnosprawnością intelektualną, zaburzeniami komunikacji,
- zajęcia psychoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży z zaburzeniami emocjonalnymi i zagrożonych uzależnieniem,
- zajęcia socjoterapeutyczne dla uczniów klas gimnazjalnych; porady i indywidualne konsultacje,
- interwencyjna pomoc psychologiczna w sytuacjach kryzysowych,
- poradnictwo szkolne i zawodowe w tym:
- porady indywidualne dla uczniów i rodziców w zakresie wyboru kierunku kształcenia i zawodu (w tym dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi),
- konsultacje, porady logopedyczne dla młodzieży w związku z wyborem zawodu,
- spotkania grupowe dla rodziców zainteresowanych problematyką wyboru szkoły – „Rodzice a wybory szkolne”
- opracowanie, uaktualnianie i udostępnianie rodzicom, nauczycielom i pełnoletniej młodzieży bazy adresowej specjalistów i instytucji pomocowych.
ZADANIE 3 – Realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły, placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych.
- Działania profilaktyczne podejmowane przez pedagogów, psychologów, logopedów wspomagające prawidłowy rozwój dziecka od urodzenia do podjęcia nauki w szkole:
- prowadzenie działalności informacyjnej dotyczącej prawidłowego rozwoju psychoruchowego dziecka,
- stały kontakt z placówkami przedszkolnymi: obserwacje dzieci na trenie placówki,
- prowadzenie konsultacji dla nauczycieli przedszkoli, udzielanie wskazówek do pracy z dziećmi z deficytami rozwojowymi,
- organizowanie w Poradni cyklicznych spotkań szkoleniowych dla nauczycieli przedszkoli i oddziałów przedszkolnych z terenu miasta i powiatu kutnowskiego.
- Profilaktyka niepowodzeń szkolnych, trudności wychowawczych i emocjonalnych.
- badania przesiewowe SRD-6 i SRD-8,
- przesiewowe badania słuchu „Słyszę” i wzroku „Widzę”,
- szkolenia rad pedagogicznych wynikające z potrzeb placówki,
- szkolenia dla rodziców na terenie szkół zgodnie z zapotrzebowaniem (m.in. poświęcone dysleksji, trudnościom wychowawczym, zaburzeniom komunikacji, niepowodzeniom szkolnym),
- prowadzenie grupy wsparcia dla pedagogów i psychologów szkolnych z terenu miasta i powiatu kutnowskiego,
- psychologiczna pomoc interwencyjna,
- organizowanie warsztatów w ramach Ogólnopolskiego Programu Wspierania Umiejętności Wychowawczych „Szkoła dla rodziców i wychowawców”,
- prowadzenie warsztatów dla uczniów (szeroko pojęta profilaktyka) i promocja zdrowego stylu życia.
- Realizacja zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego.
- prowadzenie gabinetu poradnictwa szkolnego i zawodowego,
- zajęcia szkoleniowo – informacyjne dla nauczycieli dotyczące realizacji zadań z zakresu poradnictwa zawodowego oraz organizacji wewnętrznego systemu doradztwa zawodowego oraz warsztaty dla nauczycieli,
- spotkania dla szkolnych doradców zawodowych.
- Współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami:
- przy opracowywaniu i realizowaniu przez nie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych oraz indywidualnych programów zajęć rewalidacyjno-wychowawczych,
- w określaniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka niepełnosprawnego albo pełnoletniego ucznia niepełnosprawnego.
- w miarę zapotrzebowania organizowanie na terenie Poradni zajęć rewalidacji indywidualnej dla uczniów szkół z terenu działania Poradni w ramach wspomagania opartego na porozumieniu z placówkami.
ZADANIE 4 Organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli i placówek w celu realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych (od stycznia 2016 r)
w zakresie wynikającym z realizacji polityki oświatowej państwa, wymagań stawianych w procesie ewaluacji zewnętrznej, realizacji podstawy programowej, potrzeb zdiagnozowanych na podstawie analizy wyników sprawdzianu i egzaminów, analizy wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego, rozpoznania potrzeb dzieci i młodzieży poprzez:
- pomoc w diagnozowaniu potrzeb przedszkola, szkoły, placówki,
- ustalenie sposobów działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb przedszkola, szkoły, placówki,
- zaplanowanie form wspomagania i ich realizację,
- wspólną ocenę efektów i opracowanie wniosków z realizacji zaplanowanych form wspomagania
Poradnia posiada kadrę przygotowaną do realizacji działań wynikających z w/w zadania.
III. WYMAGANIA STAWIANE PORADNI
- Placówka realizuje koncepcję pracy.
- Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający rozwojowi osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty placówki.
- Placówka zaspokaja potrzeby osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty placówki.
- Procesy edukacyjne są efektem współpracy nauczycieli i innych osób realizujących zadania placówki.
- Promowana jest wartość edukacji.
- Wykorzystywane są zasoby placówki i środowiska lokalnego na rzecz wzajemnego rozwoju.
- Placówka w planowaniu pracy uwzględnia wnioski z analizy badań zewnętrznych i wewnętrznych.
- Zarządzanie placówką służy jej rozwojowi.
IV. PRIORYTETY PRACY PORADNI W LATACH 2013 – 2016
- Wspomaganie rozwoju dzieci młodszych w związku z obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego poprzez podejmowanie następujących działań:
- udział w konferencjach, szkoleniach zewnętrznych i wewnętrznych, dotyczących aktualnego stanu formalno-prawnego regulującego podjęcie obowiązku szkolnego przez dziecko,
- rozwijanie i doskonalenie diagnozy mającej na celu ocenę gotowości szkolnej,
- objęcie opieką dziecka w wieku przedszkolnym, poprzez udział w terapii indywidualnej i grupowej,
- kontynuacja pracy z rodzicami dzieci z zaburzeniami rozwoju, działania w ramach systemu wsparcia dla rodziców w postaci konsultacji, porad, udziału w grupach wsparcia i szkole dla rodziców i wychowawców,
- współpraca z nauczycielami i wychowawcami przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w formie indywidualnych konsultacji, spotkań, warsztatów, prelekcji dotyczących gotowości szkolnej, prowadzenie zajęć otwartych na terenie Poradni oraz w grupach przedszkolnych,
- kontynuacja projektu szkoleniowego dla pracowników przedszkoli i oddziałów przedszkolnych-spotkania na terenie Poradni.
- Poszerzanie oferty diagnostycznej i terapeutycznej dla dzieci i młodzieży:
- z zaburzeniami zachowania i emocji,
- z zaburzeniami komunikacji,
- dysfunkcjami narządów zmysłów i funkcji motorycznych.
- Kontynuacja dotychczasowych działań w zakresie tworzenia sieci współpracy z przedszkolami i szkołami poprzez cykliczne spotkania z pedagogami i pracownikami przedszkoli, szkół i placówek.
- Przygotowanie się do realizacji zadań w zakresie organizowania i prowadzenia wspomagania przedszkoli, szkół i placówek udział pracowników Poradni w dodatkowych, specjalistycznych szkoleniach, systematyczne poszerzanie umiejętności pracy z grupą.
- Jednocześnie, w naszej placówce w dalszym ciągu będą realizowane działania w obszarze profilaktyki oraz doradztwa edukacyjno – zawodowego. Szeroka oferta w dziedzinie poradnictwa zawodowego, adresowana zarówno do uczniów, nauczycieli oraz rodziców, jest odpowiedzią na duże zapotrzebowanie w tym zakresie, co może wynikać z aktualnych procesów społeczno-ekonomicznych na rynku pracy .
Realizacji przyjętych priorytetów służyć będą działania podejmowane w obszarze kadry, bazy, zarządzania i organizacji pracy oraz współpracy ze środowiskiem, a analiza mocnych i słabych stron Poradni oraz szans i utrudnień wynikających z czynników zewnętrznych pozwoliła określić główne kierunki pracy Poradni zapewniających osiągnięcie celów przyjętych na lata 2013 – 2016
V. DZIAŁANIA PORADNI
W zakresie kadry:
- udział w szkoleniach mających na celu wzbogacanie warsztatu pracy w zakresie diagnozy i terapii (możliwość wykorzystania ukazujących się nowych testów i narzędzi diagnostycznych),
- systematyczne spotkania samokształceniowe Rady Pedagogicznej Poradni (szkolenia wewnętrzne, spotkania superwizyjne),
- monitorowanie efektywności udzielanej pomocy.
W zakresie bazy:
- zakup nowych testów, narzędzi diagnostycznych, sprzętu, wyposażenia i pomocy terapeutycznych niezbędnych do realizacji bieżących zadań,
- systematyczne uzupełnianie wyposażenia gabinetów w sprzęt komputerowy i zapewnienie dostępu do Internetu,
- wnioskowanie do organu prowadzącego o modernizację obecnie zajmowanego budynku lub zapewnienie docelowej siedziby Poradni.
W zakresie zarządzania i organizacji pracy:
- doskonalenie kadry w zakresie znajomości bieżących aktów prawnych regulujących pracę Poradni oraz placówek oświatowych,
- sprawowanie zarządu budynku (konserwacje, możliwe remonty),
- dążenie do systematycznego poprawiania warunków lokalowych,
- utworzenie biblioteczki internetowej, gromadzenie materiałów do wykorzystania w czasie warsztatów i szkoleń, spotkań z rodzicami, radami pedagogicznymi, uczniami,
- wdrażanie programu ProgMan, umożliwiającego sprawną organizację pracy, przepływ informacji o przebiegu działań podejmowanych wobec klienta i rejestrowanie danych dotyczących udzielonych porad, konsultacji, przebiegu diagnozy, terapii i wydawania odnośnych dokumentów.
W zakresie współpracy ze środowiskiem:
- dbanie o pozytywny wizerunek Poradni w środowisku lokalnym, utrzymywanie ścisłej współpracy z instytucjami, placówkami oświatowymi oraz rodzicami i opiekunami,
- aktualizowanie strony internetowej Poradni, w tym zamieszczanie aktualnych informacji dotyczących funkcjonowania Poradni ( procedury przyjęć, konsultacji, prowadzone formy działalności, wymagana dokumentacja) oraz możliwości pobierania obowiązujących druków,
- promowanie pracy Poradni , współpraca z lokalnymi mediami,
- organizowanie cyklicznych konferencji tematycznych dla pracowników szkół i placówek oświatowych współpracujących z Poradnią,
- współpraca z uczelniami wyższymi w zakresie realizowania praktyk studenckich i projektów badawczych,
- udział w akcjach promujących działalność oświatową.
VI. GŁÓWNE KIERUNKI PRACY PORADNI ZAPEWNIAJACE OSIĄGNIĘCIE CELÓW PRZYJĘTYCH NA LATA 2013 – 1016
- Aktywizowanie pracowników do intensywniejszego wykorzystywania technik monitorujących prowadzone działania w obszarze diagnozy i terapii.
- Doskonalenie sposobów promowania Poradni.
- Upowszechnianie w lokalnym środowisku adresu strony internetowej Poradni.
- Poszerzanie współpracy z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym i regionalnym (wymiana doświadczeń, wiedzy, materiałów, informacji).
VII. PODSUMOWANIE
Rozwój to proces przeobrażeń i zmian. Pragniemy, aby nasza Poradnia w dalszym ciągu wzbudzała u naszych klientów zaufanie i szacunek, stąd stała nasza troska o wysoki poziom usług w zakresie pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
Do pełnej realizacji koncepcji pracy Poradni konieczne jest zaangażowanie w pracę całego zespołu, współpraca z rodzicami i nauczycielami oraz instytucjami oświatowymi i poza oświatowymi działającymi na rzecz pomocy dziecku i jego rodzinie, a także wsparcie władz oświatowych i samorządowych.
Koncepcja pracy będzie analizowana, modyfikowana i wzbogacana w zależności od potrzeb, bieżących priorytetów i wyników corocznej ewaluacji, mając odzwierciedlenie w planach pracy tworzonych na kolejny rok szkolny w w/w okresie.
Koncepcja pracy Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Kutnie na lata 2013-2016 została przyjęta Uchwałą Nr 3/2013/14 na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu 09.04.2014r.